متابعين خجلي على تويتر

متابعين خجلي على الفيسبوك

 


العودة   منتديات خجلي > عالم بنات حواء الخاص > عالم حواء - العناية بالبشره - رشاقتك - شعرك - تبييض البشره

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 21 - 10 - 2019, 11:39 AM   #1

صعب المنال
خجلي موهوب
افتراضي وصفات طبيعية للعناية بالقدمين



العناية بالقدمين


وصفات طبيعية للعناية بالقدمين






الكتير يتسأل عن وصفات طبيعية للعناية بالقدمين خصوصا فى الشتاء، ودايما بنعاني من مشكلة جفاف وتشقق جلد القدمين بس أنا شايفة إن الوقاية أهم من العلاج، علشان كده قبل ما أتكلم عن الوصفات الطبيعة هاتكلم على شوية نصائح هتساعدك على الوقاية من أي مشاكل ممكن إنها تقابلك...




1- لازم تهتمي جداً بالنظافة اليومية للقدمين عن طريقة إنك تغسليهم كل يوم بالماء والصابون أكثر من مرة، وعلى فكرة الوضوء خمس مرات في اليوم ممكن إنه يوفي بالغرض ده.

2- احرصي على تنشيف القدمين كويس جدا بعد غسلهم خصوصا المنطقة اللي بين الصوابع لعدم نمو الفطريات بين الأصابع.

3- حاولي وإنتِ بتختاري الأحذية إنك تختاري الأحذية المريحة لقدمك.

4- قللي من ارتداء الأحذية الضيقة والشرابات الثقيلة جداً، وكمان الأحذية المفتوحة زي (الصنادل)؛ لأن كل الحاجات دي بتخلي الرجْل تعرق جامد وكمان بتخلي الأتربة تدخل للقدمين بسهولة.


5- ممنوع ارتداء شراب واحد أكثر من 3 أيام حتى ولو كان نظيف، لأنه ممكن يكون فيه عرق مش ظاهر، وده ممكن يسبب رائحة كريهة وكمان ممكن يسبب عدوى فطرية.

6- حاولي إنك تختاري الشرابات من الأقمشة الطبيعية زي القطن والصوف والنايلون؛ لأن الأقمشة دي بتساعد على التنفس على عكس الأقمشة المصنوعة من البوليستر.

7- امشي دايماً حافية في البيت؛ لأن ده بيفيد الأقدام جداً، وبيقوي العضلات وخصوصاً عضلة الساقين.

8- احرصي على تدليك قدميك بحركات دائرية؛ لأن التدليك ده بيريّح الجسم بكامله، ويا ريت إنك تستعملي مقشّرا بشكل منتظم لإزالة الجلد الخشن والميت من منطقة الكعبين.

9- يا ريت وأنت في مصيف تستغلي الفرصة وتمشي حافية على الرملة الساخنة لأن الطريقة دي أحسن طريقة لتقوية جلد الكعبين.

ودلوقتي تعالي نشوف مع بعض شوية وصفات طبيعية ممكن إنك تعمليها في البيت بنفسك..


حمام الماء الدافئ لتطرية الجلد

كل اللي عليكِ إنك تحطي رجلك في وعاء فيه ماء دافئ بس بشرط إن المية تغطي الكعبين تماماً، ويا سلام لو ضفتي إلى المية دي بعض الأعشاب زي النعناع والزعتر والورد البلدي أو قطرات من زيت اللافندر "هتلاقيه عند العطار"، وبعد كده تعملي تدليك بأصابع إيديكي للكعبين بداية من الأصابع وحتى نهاية الكعبين..

ولو كنت عايزة تتخلصي من أي جلد ميت موجود يبقى عليكِ وعلى الحجر الصوان اللي بتجيبيه من عند العطار وتفركي بيه جلد الكعبين، وعلى فكرة ده مش بيشيل الجلد الميت وبس ده كمان بيقضي على المناطق الخشنة اللي ممكن إنها تكون موجودة في الكعبيين..

وبعد ما تخلصي ممكن إنك تدهني منطقة الكعبين بزيت عطري طبيعي زي زيت اللافندر أو الزيتون أو البابونج أو تحطي أي كريمات مرطبة خاصة بالكعبين.. وعلى فكرة الحمام ده ممكن تعمليه مرة كل أسبوع.


دهان الفازلين للتغلب عى التشقق

أما لو كنتِ بتشتكي من مشكلة تشقق الكعبين يبقى تتجنبي استعمال الماء الساخن في غسيل القدمين وخليكي في المية الباردة، واستخدمي صابون بيحتوي على مواد طبيعية زي صابونة زيت الزيتون أو الجلسرين؛ لأن الصابون ده بيحتوي على مواد طبيعية بتطري الجلد وبتمنع تشققه.. كمان ممكن إنك تدهني رجليكي بالفازلين الطبي أو الجلسرين كل يوم قبل ما تنامي.













آخر مواضيعي

0 دعاء لبس الثوب الجديد او النعل
0 تحميل رواية بنات اون لاين , رواية بنات اون لاين
0 تغريدات تهنئه بعيد الفطر
0 مسلسل عروس بيروت الجزء الثالث الحلقة 11
0 تغريدات عن رمضان 2017
0 مجلة لها , بوستر مجلة لها , اخبار مجلة لها , Laha Magazine
0 معرض 100 لون , صور معرض في اليابان بمية لون
0 بيرسونال قوي 2013 , بيرسونال 2013 , بيرسونال بلاك بيري 2013
0 تسريحات وقصات للعروسة 2014
0 برنامج صلاح الغيدان حلقة الجريمة النظامية , برنامج الرئيس مع صلاح الغيدان , صلاح الغيدان


  رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
وصفات للعناية بالقدمين - طرق العناية بالقدمين صعب المنال عالم حواء - العناية بالبشره - رشاقتك - شعرك - تبييض البشره 0 21 - 9 - 2014 05:31 AM
نصائح للعناية بالقدمين 2013 - beauty of your feet 2014 - اجدد نصائح للعناية بالقدمين أنِـيـَنٌ طِفْلَهْ .. عالم حواء - العناية بالبشره - رشاقتك - شعرك - تبييض البشره 0 18 - 6 - 2013 10:23 AM
وصفات طبيعية للعناية بالبشرة 2013 - وصفة طبيعية لوجه ناعم 2014 - احلى وصفة طبيعية 2015 أعماق السكون عالم حواء - العناية بالبشره - رشاقتك - شعرك - تبييض البشره 0 22 - 4 - 2013 07:53 AM
العناية بالقدمين , نصائح للعناية بالقدمين في فصل الشتاء , تشقق القدمين غلآآ رؤؤحي عالم حواء - العناية بالبشره - رشاقتك - شعرك - تبييض البشره 0 3 - 11 - 2012 06:52 PM
وصفات طبيعية للعناية بالشعر حنين الروح عالم حواء - العناية بالبشره - رشاقتك - شعرك - تبييض البشره 1 10 - 10 - 2011 03:40 AM


الساعة الآن 11:08 AM.


المواضيع المكتوبة في منتديات خجلي لاتعبر بالضرورة عن رأي الإدارة وإنما تعبر عن وجهة نظر كاتبها

Security team

تصميم دكتور ويب سايت